donderdag 13 januari 2011

Slecht weer

Hallo allemaal!

Na van 24 december tot 2 januari een superweek in Nederland te hebben gehad zijn we met een heel groepje op zondagavond 2 januari weer teruggevlogen richting Lissabon. Vervolgens nog een autorit van meer dan een uur om dan toch eindelijk om 1 uur s'nachts op bed te liggen. Normaal is dat niet zo'n probleem, ware het niet dat ik de volgende dag om 7 uur op school moest zijn, dus dat was even wat minder. Eenmaal opgestaan bleek het nog enorm rotweer te zijn ook, dus kon 1,5 uur later weer naar huis. Dinsdag, donderdag en vrijdag waren allemaal hetzelfde: slecht weer dus niet vliegen helaas.. Woensdag wel gevlogen, maar dat was een verplicht recurrent uurtje omdat ik na 14 aaneengesloten dagen van niet vliegen verplicht ben om eerst weer wat theorievragen goed te beantwoorden en aan mijn instructeur moest laten zien dat ik nog veilig de procedures kon volgen.
De vlucht kon beginnen na wat kleine opstartproblemen(lees moeite met de te volgen taxiroute):

Instructeur (in de lach schietend): "Where are you going?"
Ik: "To parking position 3 for the run up"
Instructeur: "Where is parking position 3 according to you?"
Ik: "At our six o clock"
Instructeur: "Then why are we taxiing this way"
Ik: "That is a really good question!"

Vervolgens lachend het vliegtuig omgedraaid, wat voor veel verbaasde gezichten op het platform zorgde, en de goede kant op gereden. Een goed begin is het halve werk! Voor de rest deze vlucht goed uitgevoerd dus ik werd weer current on type verklaard!

Afgelopen zaterdag zijn we voor het eerst het nachtleven van Évora ingedoken, en ik moet eerlijk toegeven, ik was positief verrast. Twee toch wel redelijke discotheken met veel schoolgenoten, dus het was erg gezellig! Zondag zoals het hoort helemaal niks uitgevoerd!

Maandag 10 januari, eindelijk goed weer! s' Ochtends ben ik eerst solo anderhalf uur op pad geweest om mezelf voor te bereiden op mijn 20hrs check, die later die dag zou plaatsvinden. Dit keer mocht ik echt weg van het veld, dus dat was wel een gek gevoel. Na een uurtje aan de terugweg begonnen, en na wat kleine navigatiemoeilijkheden Évora International nog teruggevonden ook! Kon niet beter, al zeg ik zelf!
Die middag, zoals gezegd, had ik mijn 20hrs check met een Nederlandse instructeur. Het weer werd wel steeds slechter maar mijn instructeur vond het nog goed genoeg om te gaan, en ik natuurlijk ook! Echt een supervlucht gevlogen, durf wel te zeggen mijn beste tot nu toe en redelijk wat complimentjes gevangen dus dat is altijd goed voor het zelfvertrouwen! Zodra de motor haar laatste druppel brandstof had verbrand werd ik gefeliciteerd met het behalen van de check en werd met aangeraden om vooral zo door te gaan! Die check is dus binnen!

Dinsdag met weer een andere instructeur gevlogen omdat mijn vaste instructeur geground is vanwege ernstige verkoudheid, maar vond dit eigenlijk wel een keer fijn. Verschillende mensen weten verschillende trucjes dus ik heb er weer een paar bij om het allemaal weer makkelijker te maken.

Gisteren weer met iemand anders gevlogen, was een erg leuke vlucht. Onder andere de high speed emergency descent gedaan, waarbij je met 150 a 160 knopen (ong 280 km/h) naar beneden duikt. Dan komt de grond toch wel heel snel dichterbij! Helaas werden we een half uur voor tijd teruggeroepen op onze operations frequency omdat er mist kwam binnendrijven boven het veld. Dus huppa, bijna vol gas met 140 knopen, normaal cruisen we met 110, als een speer teruggegaan en nog net optijd geland. Met een heerlijke big smile uitgestapt, want was is het toch supergaaf om dit bijna elke dag te mogen doen!! Vervolgens nog even naar een first solo van een klasgenootje zitten kijken, toen er ineens wat spannendse gebeurde: We hoorden een kist van de luchtmacht op de radio een Emergency melden, ze hadden namelijk geen engine power meer.. Plotseling landde er een TB-30 in luchtmacht kleuren in tegenovergestelde richting, normaal gesproken, en ze viel stil op de taxibaan.. Vervolgens werd ze onze hangaar ingesleept om gerepareerd te worden, maar die gasten hadden dus echt niet langer in de lucht kunnen blijven, maar gelukkig zijn ze veilig geland! Gebeurd er toch nog eens hier;)

Vandaag 6 uur lang op school geweest maar helaas niet gevlogen, weer mist.. Opweg naar huis trok de mist natuurlijk op, maar ik mag niet klagen want heb bijna de meeste uren van iedereen dus deze cancels moest ik maar voor lief nemen..

Morgen sta ik weer op het rooster voor 1 uur dual(met instructeur) en 1 uur solo om het basic flying af te ronden. Dus als het goed is kan ik as maandag met mijn eigen instructeur aan het navigeren beginnen. Ik heb hier heel veel zin in want er komt weer een taak bij, en we kunnen dan ook voor het eerst op een ander vliegveld dan Evora International landen. Dus ik ben benieuwd!!

Dus stay tuned allemaal,

Dannick


Achteraan de TB-30 van de luchtmacht die na het repareren van de motor wat tests aan het uitvoeren is.

Ookal was het zo vroeg, dit was genieten!


Platform om 6.30 AM


Geen opmerkingen:

Een reactie posten