dinsdag 1 februari 2011

Sinal de vida de Évora

Goedendag Holanda!

Laat ik beginnen met goed nieuws, ik heb mijn 20hrs check gehaald. Tijdens deze vlucht moet je aan een examinator laten zien dat je het vliegtuig veilig bestuurd en de procedures goed volgt. Tevens worden er wat emergencies gesimuleerd, die ik allemaal goed uitvoerde. Nog voordat de motor na de vlucht uitstond werd er al een hand naar me uitgestoken, en werd ik gefeliciteerd. Instructeur had bijna niks aan te merken op mijn vliegkunsten, dus ruimschoots gehaald. Een tevreden instructeur betekend natuurlijk ook een zeer blije leerling, dus die avond zijn er wel een paar biertjes opengegaan!

In de week van 17 januari ben ik eindelijk weer eens een beetje opgeschoten met het vliegen! In een week een totaal van 7 uur echt vliegen en 3 uur simmen, volgens mij een record sinds ik hier ben! Helaas ging het de daaropvolgende week heel wat minder, 4 van de 5 dagen gecanceld voor in totaal 7 vluchten. Ik hoor je denken, 4 van de 5, dat betekend dus wel 1 dag gevlogen toch?? Ja dat klopt, alleen moest ik na 24!! Minuten terugkeren vanwege het omlaagkomende wolkendek.. Dus in totaal in de hele week 24 minuten gevlogen..

We beginnen op maandag 17 januari, op het programma stond een refreshmenttrip van een uur met instructeur. Na de departure van het veld vanwege de mist snel wat forced landingen geoefend (een gesimuleerde engine failure) en daarna snel terug gegaan naar Evora International om wat gilde-inns te oefenen. Er was eindelijk een keer weinig verkeer dus we konden er 4 achter elkaar doen. Deze manouvre houd in dat op 1000 ft (circuithoogte) het gas word dichtgetrokken door de instructeur, en we door middel van een scherpe bocht snel naar de baan terugsturen. Dit alles zonder motorvermogen, dus het vereist nogal wat anticipatie om precies boven de baan met de goede snelheid aan te komen! Bij de eerste poging had ik toch echt wat motorvermogen nodig om niet in de bosjes voor de baan te belanden, dus zo gezegd zo gedaan. Poging 2 t/m 4 gingen echter perfect dus mijn instructeur was zeer tevreden met het resultaat. Ik trouwens ook!

Op dinsdag 18 januari heb ik mijn laatste refreshmenttrip na mijn 20 uurs check gevlogen, solo dit keer. Dit betekend dus lekker 1,5 uur in me eentje in een training area wat airwork doen. Dus weer het gebruikelijke recept: Klimmen, dalen, slow flight, steep turns & approach to stalls. Daarna ben ik teruggevlogen naar Evora International om nog wat short field landingen te oefenen. Bij deze landing komen we met een lagere snelheid dan normaal aanvliegen om de landing zo kort mogelijk te maken. Deze approach & landing moest geoefend worden voordat we een tripje van later in deze week naar Portimao zouden maken, maar daar later meer over!

Op woensdag heb ik mijn eerste navigatievlucht gemaakt. Tot nu toe beleven we steeds in de training area’s, maar nu gingen we eindelijk eens onbekend terrein opzoeken. Dit soort vluchten vereisen ook een stuk meer voorbereiding! Het begint de avond van tevoren met een route uitkiezen en vervolgens deze route op je kaart te tekenen. Daarna meten we alle afstanden en te vliegen koersen op, en deze vullen we dan vervolgens in op het navigation log. De volgende dag, de dag van de werkelijke vlucht, maken we deze planning dan af. We bekijken de windkaarten op hoogte, vullen deze windsnelheid en richting in. Daarna gaan we verder met het berekenen van de opstuurhoeken (om het opzij blazen van de wind te compenseren) en verder rekenen we ook nog de grondsnelheid uit (wind mee of wind tegen maakt natuurlijk uit!). Als we dit allemaal hebben, kunnen we de tijden gaan berekenen die we over de verschillende “legs” doen. We vliegen namelijk van dorpje naar dorpje, het stuk hiertussen noemen we een leg. Als we dit allemaal hebben kunnen we beginnen aan het laatste onderdeel van de planning: de brandstofberekeningen. Daarnaast moeten we nog de gebruikelijke voorbereidingen treffen zoals het bekijken van de weerkaarten en het uitrekenen van de mass & balance. Inmiddels ben je hier al minstens 2 uur mee bezig voordat je überhaupt nog maar een vliegtuig hebt gezien=).

Dan nu de vlucht zelf, we stijgen normaal op en vliegen naar ons departurepoint. Vanaf hier begint het navigatieplan. Vanaf dan vliegen we de uitgerekende koersen en hopen we dat ik de berekeningen goed heb uitgevoerd. Tijdens deze eerste navigatievlucht ben ik van Evora International naar een plaatsje zon 70 km verderop in het noorden gevlogen, en natuurlijk ook weer terug. Uiteindelijk klopten mijn berekende koersen tot op de graad en minuut nauwkeurig!

Die middag heb ik hetzelfde vluchtje nog een keer overgedaan, maar dan solo. Helaas was er wel een nieuwe windkaart uitgegeven dus kon ik vanaf daar alles opnieuw uitrekenen. Maar wel een super gevoel dat deze berekeningen ook tijdens mijn solo weer helemaal perfect waren. Nice!

Donderdag 20 januari was het dan eindelijk zover, voor het eerst naar een ander vliegveld dan Evora International. Op het programma stond een vlucht van in totaal 3 uur heen en weer naar Portimao. Portimao ligt vlakbij Albufeira aan de Portugese zuidkust. Op woensdag was ik al begonnen aan alle berekeningen, dus het was hopen dat het weer goed genoeg zou zijn voor deze trip. Gelukkig bleek dat op donderdag zo te zijn, dus ik ging opweg naar Portimao met mijn vaste instructeur, Daniel Palma.

Even tussendoor, ik ben echt gezegend met deze man. Hij spreekt perfect engels, heeft heel veel theoretische kennis en hij neemt zijn vak erg serieus! Ik leer dus erg veel van hem, en daarbij is het ook nog eens een fijne vent!

Onderweg naar Portimao bleek dat de windkaart niet zo accuraat was, maar over een vlucht van 1,5 uur toch maar 2 minuten te laat. Al met al heel behoorlijk, al zeg ik het zelf!

Dan nu over Portimao zelf: De baan ligt hier in een soort van kuil achter een heuveltje vol met villa’s verscholen. Tevens is het een redelijk kort baantje, dus behoorlijk spannend. In totaal heb ik er 2 low passes, 2 touch & go’s en een full stop gemaakt.

Eenmaal op het platform de kist weer afgetankt en vervolgens het benodigde papierwerk in orde gemaakt. Daarna natuurlijk mijn instructeur getrakteerd op een goede lunch in de uitstekende kantine van het vliegveld!

De terugweg zouden we op 3500ft (zon 1km) terugvliegen langs de kust, uiteindelijk is dat 2300 ft (700m) geworden ivm wat lage bewolking. Het was trouwens ook een lekker turbulent ritje, maar dat went inmiddels ook wel. Waar ik in het begin nog wel eens ‘schok’, voelt alles nu al lekker vertrouwd aan! Na een veilige landing mijn instructeur bedankt voor de leuke vlucht en lekker naar huis gegaan.

Vrijdag 21 januari, niet veel te melden behalve dat mams jarig was. Ohja, en ik heb 2 uur in die grafsim gezeten.. Laat mij maar echt vliegen, veel leuker!

Weekend van 22/23 januari lekker niks gedaan.

In de week van 21 t/m 25 januari dus maar 24 minuten gevlogen, weinig te melden dus.. Behalve dat Anne op woensdag 26 januari aankwam, dus was natuurlijk helemaal super. Nadat ik vrijdag mijn cancel had opgehaald lekker naar het Colombo winkelcentrum gereden in Lissabon. Hier heeft Anne naar hartenlust kunnen shoppen. Die avond heerlijk sushie gegeten bij Time-Out in Évora, vorige keer hier ook geweest, en het is echt een supertent. Na het eten kregen we nog een homemade drankje aangeboden en daarna zijn we lekker naar huis gegaan en heerlijk het bedje in gekropen.

Zaterdag 29 januari naar het Oceanario geweest in Lissabon. Erg leuk aquarium, vooral de zeeotters waren echt geweldig. Wat een leven hebben die beesten. ’s Avonds uiteten geweest met Kim, Nicky & Michael bij de Lombo. Dus weer heerlijk mijn eigen stukje vlees in de kruidenboter gebakken. Ook Kim & Anne waren zeer te spreken over het eten, geslaagde avond dus!

Zondag 30 januari, vrij weinig gedaan.

Maandag 31 januari, nadat mijn vliegtuig eindelijk ijsvrij was gemaakt door de zon in me eentje vertrokken naar Portimao. 10 minuten voor mij vloog een klasgenootje met instructeur ook naar Portimao. Vlucht ging perfect tot ik na een uurtje Portimao in zicht kreeg. De verkeersleiding melde mij dat de ‘company traffic’ (klasgenootje+instructeur) zeer sterke wind had gemeld, en raadde mij aan om in een rechte lijn terug te vliegen naar Evora International. Balend als een stekker maakt ik rechtsomkeert en zette ik Evora in de GPS. Vervolgens kon ik dus 1:10 rechtdoor vliegen.. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar dit was redelijk saai.. Na een klapper van een landing, letterlijk en figuurlijk =), weer op weg naar huis gegaan. Een voordeel was wel natuurlijk wel dat ik langer met Anne kon zijn op onze laatste dag samen. Die middag zijn we even het stadje ingeweest voor een broodje en om weer te shoppen. Gisteravond zijn we dan eindelijk verhuist naar onze nieuwe casa, waarvan de foto’s snel volgen. Ik heb hier echt een veel mooiere kamer, en de rest van het huis is ook groter en mooier. En het mooiste is nog, het is goedkoper, 3 vliegen in een klap dus!

Vandaag, 1 februari, helaas Anne vanochtend al om 6.30 gedag moeten zeggen want ik moest naar school om weer een vlucht naar Portimao te maken. Na een moeilijk afscheid tussen met kleine tegenzin naar school gereden. Eenmaal daarangekomen meteen mijn kist met de neus richting de plek waar de zon zou opkomen gezet, zodat ze zo snel mogelijk ijsvrij zou zijn! 2 uur en een hoop voorbereidingen later, was het tijd om de kist te starten.. Motor startte wel, maar liep maar op 3 van de 4 cilinders.. Probleempje met een van de spark plug (bougie), dus snel naar Operations gerend om een nieuwe kist te regelen. En ja hoor, een uur later was ik dan eindelijk, met Raymon een klasgenootje, 10 minuten achter mij, opweg naar Portimao. Het weer was perfect tot aan Portimao. Daar melde de toren weer redelijk harde wind dwars op de baan.. Mmmmm, toch maar een poging wagen, ga niet weer 2 uur heen en weer vliegen zonder mijn missie te voltooien.. Dus na een doorstart landde ik dan eindelijk solo in Portimao. Vol in de ankers om niet het hek aan het einde van de baan in te gaan, maar ik was er wel mooi! Kist afgetankt en een heerlijke tosta gegeten met Raymon in de kantine. Daarna weer heerlijk langs de kust teruggevlogen en nog een flapless & normal landing gemaakt op Evora International.

Morgen mag ik morgenvroeg weer 1.5 uur alleen op pad voor wat airwork (oefeningen) ter voorbereiding op mijn 40 hrs check die er alweer aan zit te komen.. Ohja, en ik moet weer 2 uur de sim in, maarja dat overleef ik vast wel weer!

Dus tot de volgende blog,

Dannick


Foto's zijn weer opklikbaar!


Route naar LPPM (Portimao)

Portimao overview (niet mijn foto)

Portimao vanaf de heuvel (niet mijn foto)

Lissabon

Zeeotter


Aquarium


Zoek de verschillen=)

Mijn kist op Portimao!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten